Elektroncsöves Analog Szűrő
CD-játszóhoz
Ez a kapcsolás ajánlható mindazoknak, akik nincsenek megelégedve saját CD-játszójuk fárasztó, éles-elektronikus hangszinezetü, teretlen stb. hangzásával, de anyagi vagy más okból kifolyólag nem tudják vagy nem akarják lecserélni a meglévő berendezésüket.
R1 = 2,8 k 1% C1 = 540 pF 1% =143+397 pF
R2 = 2,8 k 1% C2 = 540 pF 1% =143+397 pF
R3 = 4,02 K 1% C3 = 218 pF 1% =108+110 pF
R4 = 4,02 K 1% C4 = 0,33 uF Polyopilén
R5 = 11 Ohm 1% C5 = 500pF 1% =143+392 pF
R6 = 11 Ohm 1% C6 = 820pF
R7 = 487 K 1% C7 = 820 pF
R8 = 261 Ohm 1% C8 = 820 pF
R9 = 5,6 K 1% C9 = 820 pF
R10 = 4,7 K 1% C10 =
R11 = 100 K 1% C11 = 3,3 uF Polypropilén
R12 = 470 Ohm 2W C12 = 10uF elko
R13 = 470 Ohm 2W C14 = 68 pF
R14 = 261 Ohm 1%
P1 = 2,2 K
A bakelit lemez hangjában van valami nyugodtság, magától érthetőség amitől az óly kedves az embernek azt hallgatni és amit egy digitális lejátszóval is meg lehet közelíteni.
De mi a különbség oka?
Fogadjuk el az LP-játszót kiinduló pontnak, hiszen annak a frontendnek igen jó a hangzása. Spektrumanalizátorral megvizsgálva a két technológiát azt tapasztalhatjuk, hogy a dinamikai viszonyok a fekete korongnál arányosak a hangos és a halkabb részletek között. A CD-nél ezt sajnos nem lehet elmondani. A dinamikai csúcsok oly energiával törnek elő, hogy mellettük az apró finom részletek hallhatatlanná válnak, és ennek következtében le kell mondanunk az eredeti viszonyokról! Vagy még sem?
A csöves analóg szűrő segítséget nyújthat a probléma megoldásában. De hogyan ?
Azt tudjuk, hogy a CD-játszó a több MHz-es tartományban működik és ezt digitális és analóg szűrőkkel próbálják meg elnyomni több-kevesebb sikerrel. Az analog kimeneten megjelenve ez a zavarjel modulálja a hallható sávba eső hangfrekvenciát, minek következtében hallhatjuk azt a kellemetlenséget amit már említettem..
Ez a szűrőáramkör egy olyan nagy hatásfokú szűrőegység, mely a hallható sáv feletti összes zavarjelet kiszűri. Így az addigi elfedett halk információk is hallhatóvá válnak. A zene újból az eredeti nyugodt, arányos, dinamikus, teres és magával ragadóvá válik megközelítve az analóg hangzást. Felismerhetővé válnak a hangszerek. Hús-vér emberré az énekesek. A színpad kitágul mind szélességében mind mélységében. Igazi 3 dimenziós hang keletkezik.